Kökü 20. yüzyılın ortalarına, Japonya’ ya Toyata firmasına dayanan bu felsefe, özellikle son 10 senede şirketlerin giderek zorlaşan rekabet koşulları altında daha ciddi incelemeye başladıkları, daha fazla kaynak ayırmaya başladıkları ve de sonuçlarını daha net almaya ve ölçmeye başladıkları yönetim sistemi olarak karşımıza çıktı.
Yalın Düşünce’nin temel amacı, değerin ilk ham maddeden başlayarak, değer yaratma süreci boyunca hiç kesintisiz akıtılarak hızla nihai müşteriye ulaştırılmasıdır. Bunu başarabilmek için tüm değer zincirine bir bütünlük çerçevesinde bakmak, israfları yok etmek ve tüm faaliyetleri müşteri için mükemmel değer oluşturmak amacına yönlendirmek gerekir.
Bunun yapılabilmesi için elbette şirkette bir hedef bütünlüğü olmalı, iyi bir iletişim yaklaşımı ile işçisinden yöneticisine tüm kademelerce hedefler anlaşılmış olmalıdır.
Yalın Düşünce’de israf, bilinen anlamının ötesinde ürün ya da hizmetin kullanıcısına herhangi bir fayda sunmayan, müşterinin fazladan bedel ödemeyi kabul etmeyeceği her şeydir. Tasarımdan sevkiyata tüm ürün/hizmet yaratma aşamalarındaki her türlü israfın (hatalar, aşırı üretim, stoklar, beklemeler, gereksiz işler, gereksiz hareketler, gereksiz taşımalar) yok edilmesi ile maliyetlerin düşürülmesi, müşteri memnuniyetinin artırılması, piyasa koşullarına uyum esnekliğinin kazanılması, nakit akışının hızlandırılması dolayısı ile firma kârlılığının artırılması hedeflenir.
Yalın Düşünce uygulamalarıyla sistemdeki israflar sürekli olarak azaltılıp, kaynaklar daha fazla değer yaratmaya yönlendirildiğinde, sadece firmaların kârlılığı ve rekabet gücü artmaz, müşteriler de kendilerine daha uygun, daha kaliteli, daha ucuz ürün ve hizmetleri temin edebilirler. Bu zincir tüm sektörlere ve tüm faaliyet alanlarına yayıldığında toplumsal zenginliğin artmasına katkıda bulunur.
Unutmamamız gereken artık rekabetin şirketlerin sınırları ile çizilmemiş olduğudur.
Rekabet global ölçekte nihai üreticiye ulaşan ürün ya da hizmete kadar ki zincire iştirak eden tüm kurum ve kuruluşları kapsamaktadır.
Bu zincirdeki tüm kurumlar nihai tüketiciye ulaşan ürün ya da hizmete dönük kalite, maliyet, zamanında teslimat, sosyal uygunluk, fiyat, ürün ya da hizmetlerin farklılaşmasından aynı oranda sorumludurlar ve de yalın felsefe bu zincirdeki tüm performans göstergelerini iyiye götürmek ve de rekabette öne çıkmak için çok önemli bir araçtır.
Buradan hareketle önümüzdeki yazılarımızda yalın felsefeyi daha yakından inceleme fırsatımız olacak.
Yaşanmış yalın üretim ve yönetim projelerini ele alıp, farklı kazanımları inceleyeceğiz.